Odpowiednia optymalizacja techniczna oraz linki – te dwa elementy są niezbędne by osiągnąć sukces wynikach wyszukiwania. Audyt SEO można porównać do przeglądu technicznego samochodu. Nawet najszybszy samochód nie zajedzie daleko, jeśli mechanika szwankuje. W przypadku dużych witryn niezbędna będzie pomoc specjalisty SEO – i do tego rozwiązania przychylamy się bardziej, jednakże podstawowy audyt SEO dla mniejszych witryn można wykonać samodzielnie. Poniżej wskazówki jak zbadać najważniejsze aspekty samodzielnie.

Indeksacja w Google

Jeśli orientacyjnie znamy liczbę podstron jakie są w serwisie, jesteśmy w stanie określić czy nie ma problemów z indeksacją, np. czy wszystkie podstrony zostały zaindeksowane przez wyszukiwarkę.

Indeksacja w Google

 

Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google komendy site: a następnie sprawdzanej domeny, otrzymamy informację ile i jakie podstrony są zaindeksowane.

Jeżeli liczba ta jest znacząco większa od realnej liczby podstron, roboty Google mogą indeksować nadmiarowe podstrony (np. adresy URL powstające przez dodanie parametrów).

Z kolei, jeżeli w indeksie wyszukiwarki znajduje się zbyt mało podstron, mogą istnieć jakieś przeszkody w indeksowaniu (np. robot Google nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich podstron).

Optymalizacja kodu HTML

Kolejna bardzo istotna kwestia to optymalizacja najważniejszych pod kątem SEO znaczników HTML czyli:

Meta tagi dla fotografa

  • Title – najważniejszy znacznik, wskazujący robotom Google na tematykę witryny
  • Meta description – nie wpływa na ranking wyników, lecz może poprawić klikalność w wyniki wyszukiwania

Niebieski napis – znacznik title

Czarny opis – znacznik meta description

  • Nagłówki H – wskazują na strukturę treści
  • Opisy alternatywne dla grafik – są informacją dla robota Google o zawartości danej grafiki

Optymalizację wszystkich tych czynników dla danej podstrony sprawdzimy za pomocą dodatku do przeglądarki SEO Quake (https://chrome.google.com/webstore/detail/seoquake/akdgnmcogleenhbclghghlkkdndkjdjc )

Poniżej przykładowy test jednej z podstron:

Page SEO Audit for Photographers

Narzędzie wskazuje nam stopień optymalizacji każdego z elementów oraz dodatkowo podpowiada, w jaki sposób można zoptymalizować daną podstronę.

Optymalizacja szybkości

Szybkość wczytywania witryny to czynnik istotny dla użytkownika, przez co istotny również dla algorytmu Google.

Wiele badań mówi o tym, że z każdą sekundą ładowania strony internetowej, użytkownik staje się coraz bardziej zniecierpliwiony i maleje szansa na konwersję. Warto więc upewnić się, że nasza witryna ładuje się możliwie szybko.

Sprawdzić to możemy w darmowym testerze szybkości Google: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Po wpisaniu adresu wykonany zostanie test, w którym otrzymamy informację o ocenie szybkości ładowania oraz wskazówkach, co poprawić, by ten czas skrócić.

Przykładowy test szybkości:

Przykładowy test szybkości

 

Dodatkowo narzędzie pokazuje także jak wygląda ładowanie witryny na osi czasu:

ładowanie witryny na osi czasu

Dzięki temu możemy sprawdzić, czy najważniejsze elementy witryny (np. nawigacja, główna treść) ładują się w pierwszej kolejności.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Podobnie jak szybkość wczytywania, również dostosowanie do urządzeń mobilnych odgrywa dużą rolę w zapewnieniu odwiedzającym pozytywnych wrażeń.  W większości krajów, udział wyszukiwań mobilnych przekroczył już 50%. Częściej korzystamy z Google na urządzeniach mobilnych, niż na komputerach stacjonarnych. Google podchodzi do sprawy na tyle poważnie, że zaczyna uznawać wersję mobilną jako podstawową i na jej podstawie ustala ranking (więcej: https://webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html)

Dlatego też, aby użytkownicy mogli swobodnie korzystać z wersji mobilnej witryny, a i Google było zadowolone należy zadbać o odpowiednia optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych.

Na tą składa się:

  • odpowiednie rozmieszczenie elementów, tak by nawgiacja po stronie była łatwa
  • zastosowanie odpowiednich rozmiarów tekstu, by treść była czytelna
  • responsywność (dostosowanie szerokości do urządzenia)

Dostosowanie swojej witryny do urządzeń mobilnych można sprawdzić za pomocą narzędzia: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Poniżej przykładowy test:

Dostosowanie swojej witryny do urządzeń mobilnych

 

Samodzielny audyt SEO dla Fotografa z pewnością nie należy do najprostszych działań. Bez jego przeprowadzenia niestety nie warto rozpoczynać jakichkolwiek działań w obrębie strony. Właściwe jego przeprowadzenie z pewnością wymaga czasu, ale owy czas jest cenny i przybliży Cię do szybszej optymalizacji strony.